De Groene scooter of de groene scooter?

Vraagt u zich ook meteen af wat de titel nou precies probeert duidelijk te maken, want er staat toch echt tweemaal hetzelfde, de groene scooter. Wel, dat is niet helemaal onze eigen schuld, want nog niet zo lang geleden dachten we dat het hier gaat om een voor het milieu en klimaat onschadelijk gemotoriseerd voertuig op twee wielen. Over het algemeen gaat het dan om scooters die niet rijden op fossiele brandstoffen, maar op een of ander spul waarvan onze aarde niet zo snel naar de knoppen gaat. Elektriciteit is daar de meest gebruikte energievorm voor. Sinds ruim een jaar, najaar 2019, is er nog een andere betekenis bijgekomen voor de groene scooter en dat zijn namelijk de groengekleurde scooters van een deelgebruikproject van ‘bedrijf X’. Het heeft zelfs een dubbele betekenis want deze scooters rijden ook nog eens duurzaam op elektriciteit. Je vindt ze vaak op de meest onmogelijke plaatsen, willekeurig geplaatst door de hele stad.

Hoe groen is een groene scooter?

We zijn het er inmiddels allemaal over eens dat elke motor, aangedreven door zogenaamde fossiele brandstoffen uitermate slecht is voor moedertje aarde. Dat geldt dus ook voor de gewone scooter met een motor die loopt op benzine. Als je fossiele brandstoffen namelijk verbrandt, komen daar uitlaatgassen bij vrij en die zorgen er voor, via diverse processen, dat de aarde last krijgt van opwarming. Niet zo best dus! Om die reden worden er steeds meer motoren gebouwd die niet op fossiele brandstoffen draaien, maar op andere energiebronnen, zoals elektriciteit. Zo zien we elektrische auto’s, elektrische brommers, elektrische fietsen en dus ook de elektrische scooter. Toch wil het draaien op elektriciteit niet altijd zeggen dat je 100% groen bezig bent, want die elektriciteit moet ook ergens vandaan komen.Het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Oh, wacht, dat kan dus wel, want zonne-energie wordt als extreem groen gezien en die valt letterlijk uit de lucht. Goed, anders gezegd dan maar komt groene energie niet zomaar aanwaaien. Oh, wacht alweer, want dat gebeurt met windmolens dus wel. Ook waterkracht, getijden en golfslag vallen overigens onder groene leveranciers. Olie, gas, kolen zijn dat dus niet, want hoewel het eindresultaat dan wel als groen bestempeld kan worden, zijn de energiecentrales op deze brandstoffen dat niet bepaald. Verder heb je ook nog kerncentrales, die misschien geen schadelijke uitlaatgassen veroorzaken, maar je blijft toch zitten met afval, waar wederom moedertje aarde niet bepaald blij mee is. Als je nog een stap verder gaat, is er eigenlijk niets echt groen, want windmolens en zonnepanelen worden gemaakt van materialen en in productieprocessen, die op een of andere manier onze wereld schade berokkenen. Overigens geldt dat natuurlijk ook voor je e-scooter zelf.

Jouw groene scooter, uw groene scooter

Helaas komt het er dus op neer, dat het gewoon onmogelijk is om volledig groen te gaan, maar jouw of uw keuze om op een elektrische scooter te gaan rijden is tenminste een stap in de goede richting. Verder zijn er natuurlijk nog een paar voordelen aan een groene scooter:

• Het is goedkoper
Elektriciteit is gewoon goedkoper dan benzine. In plaats van honderden euro’s per jaar kwijt te zijn aan brandstofkosten, en dat is nog maar voor gemiddeld gebruik, ben je daar slechts ongeveer een kwart daarvan kwijt voor een e-scooter. Als voorbeeld wordt bijvoorbeeld genoemd dat je voor 12000 km voor een benzine scooter €584 kwijt bent, voor een elektrische scooter slechts €146. Dat scheelt nogal.

• Je kunt overal opladen waar er een stopcontact aanwezig is, inclusief thuis
Opladen geschiedt via het elektriciteitsnet, dus dat kan via speciale oplaadpalen, maar ook via het stopcontact thuis. Je hebt daarvoor wel een speciale oplader nodig en een e-scooter met uitneembare accu. Het voordeel van thuis opladen is dat je groener kunt gaan door via je energieleverancier uitdrukkelijk alleen groene energie aangeleverd wilt krijgen. Als je zelf de beschikking hebt over zonnepanelen op je dak, ben je zelfs nog goedkoper uit.

• Je hoeft niet te fietsen
Dat klinkt erg logisch, maar het is wel zo, zelfs ten opzichte van een elektrische fiets. Een scooter heeft niet eens trappers en de motor doet al het werk. Bij een e-fiets staat pedaleren voorop en biedt de elektrische motor alleen ondersteuning. Beiden zijn met hun typische modellen echter wel aan dezelfde snelheidsbegrenzing gebonden. Zo mag een e-scooter 45 km/uur, net als een pedelec. Een snorscooter mag slechts maximaal 25 km/uur, net als een normale elektrische fiets. Fietsen is natuurlijk wel weer beter voor je conditie.

• Zeer gebruiksvriendelijk
Dit geldt vooral voor de elektrische motor, zeker ten opzichte van de benzinemotor. Daarnaast vereisen tweewielers uiteraard altijd het gebruikelijke onderhoud om het rijden veilig te houden, waarbij er een onderdeel extra aandacht verdient: de accu.

Is de elektrische scooter een groene scooter?

Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden, waarbij er naast het feit dat we rijden op elektriciteit nog wat extra dingen kunnen doen om onze scooter nog groener te maken. Naast de aard van de te gebruiken elektriciteit kun je bijvoorbeeld ook letten op wat voor accu je hebt, of wat voor materialen er gebruikt worden voor de productie van je e-scooter. Hoewel groen vooral slaat op het effect op het milieu en de opwarming van de aarde, zou je je ook kunnen verdiepen in waar de elektrische scooters gemaakt worden en onder welke omstandigheden. Dit fenomeen zien we al in mode- en schoenenindustrie, maar duikt bij veel meer producten op. Tenslotte kun je je e-scooter ook groen verven.

En dan toch nog even dit…

We hebben het er in de inleiding al even over gehad, de deelscooter. De bekendste zijn die van een ‘deelgebruikproject bedrijf’ en zijn inderdaad groen van kleur en rijden op elektriciteit. Ook een ander ‘deelgebruikproject organisatie’ is zo’n bedrijf en er zijn geruchten voor uitbreiding, niet alleen met elektrische scooters, maar ook elektrische fietsen. Aansturing ervan geschiedt via een app en letterlijk iedereen kan er gebruik van maken, mits je er eentje kunt vinden. Ze zijn al verspreid over grote steden als Amsterdam en Eindhoven, soms zie je ze nergens en soms struikel je erover.