De elektrische bromfiets

De elektrische bromfiets Ontwikkelingen gaan snel en dat geldt dus ook voor de fiets, want dat is tenslotte de basis van wat nu een elektrische bromfiets voorstelt. Dus eerst had je de fiets in diverse vormen en maten en dat is in de loop der jaren ontwikkeld tot de huidige algemene bekende vorm. Omdat de mens uitgedaagd werd de tweewieler zo snel mogelijk te laten gaan, werd er in de eerste decennia van de 20e eeuw al flink geëxperimenteerd door middel van de toevoeging van een motor. Dit werden dan ook motorfietsen genoemd en de lichtere modellen rijwiel met hulpmotor.

Eerst terug naar 1947

In 1947 zien we de eerste Solex, een markant ontwerp waarbij er een motortje gemonteerd zat aan de voorkant. Niet alleen het ontwerp was markant, ook het geluid ervan. De term rijwiel met hulpmotor werd gezien als onhandig en dus ging men op zoek naar een meer sprekende benaming en dat werd bromfiets of brommer, waarschijnlijk vanuit dat zeer aparte geluid van de motor. Hierbij hebben we het dan wel over Nederland natuurlijk. Vanaf het begin werden de motoren van bromfietsen altijd aangedreven door fossiele brandstof, een of andere vorm van benzine. Dat is heel lang geen probleem geweest, omdat men dacht dat het altijd voorradig was. We zijn echter de op aarde aanwezige hoeveelheid olie aardig aan het opsouperen en verder bleek het spul nou niet bepaald vriendelijk voor het milieu. Toch reed er in 1881 al een elektrische motorfiets rond in Parijs, maar het meer moderne concept komt pas goed op gang aan het eind van de vorige eeuw. Centraal daarbij staat het onontbeerlijke onderdeel van een elektrische bromfiets, de accu of batterij.

Nog even iets over de juiste benaming…

Er zijn diverse namen in de omloop voor het rijwiel met elektrische hulpmotor, want daar hebben we het tenslotte over. Het zal namelijk niemand verbazen dat de diverse namen door elkaar worden gebruikt en dan hebben we het over:

  • elektrische scooter
  • e-scooter
  • escooter
  • elektrische bromfiets
  • e-bromfiets
  • elektrische brommer
  • e-brommer
  • elektrische motorfiets
  • e-motorfiets
  • elektrische snorfiets
  • e-snorfiets.

Vraag: Wat is een scooter?
‘Een scooter is een snorfiets, bromfiets of motorfiets waarbij de voeten tijdens het rijden naast elkaar tussen de stuurinrichting en de zitplaats worden geplaatst.’(Wikipedia)

‘Een scooter is een gemotoriseerde tweewieler met twee kleine, brede wielen. Scooter is een verzamelnaam voor alle tweewielers die aan deze omschrijving voldoen, zoals bromfietsen en snorfietsen. Een bromfiets of snorfiets is dus hetzelfde als een scooter. Ook de motorfiets of motor valt onder de categorie scooters. Deze drie tweewielers worden daarom ook wel motor-, brom- of snorscooter genoemd’.(www.diks.nl)

Dat is de ene kant van de medaille, maar de titel luidt: de elektrische bromfiets, dus de vraag is dan: is daar iets speciaals aan?

Vraag: Wat is een bromfiets?
Een bromfiets is een gemotoriseerd voertuig op twee wielen en kan worden beschouwd als een tussenvorm tussen fiets en motorfiets.’(Wikipedia)’ ‘

Een bromfiets of brommer is een gemotoriseerde tweewieler waarmee u niet sneller dan 45 kilometer per uur mag rijden. Een bromfiets heeft of een verbrandingsmotor van maximaal 50cc of een elektromotor met een maximumvermogen van 4 kW. ’(www.diks.nl)

 

Een elektrische bromfiets is dus een soort elektrische scooter die niet harder mag dan 45 kilometer per uur en dat wordt geregeld via de sterkte van de elektromotor. In de diverse omschrijvingen van scooters en brommers zien we echter nog een heel apart verschil, iets wat eigenlijk niemand echt direct opvalt, maar toch heel aanwezig is en dat is de in- of opstap. Helaas brengt dat dan weer enige verwarring in onze eerdere aangenomen beschrijvingen, want er wordt gezegd dat de scooter een bromfiets is met lage instap. We zien dat verschil ook bij de heren- en damesfiets. Van de man werd en wordt verwacht dat hij krachtig met een fikse achterzwaai van het been op zijn rijwiel plaatsneemt. De vrouw, vanwege het dragen van een rok, mag dat doen met een elegant verhoogd zijpasje. Dat verschil wordt de laatste tijd echter steeds kleiner, vooral door de opkomst van de transportfiets

IVA E-GO S5 Rood Voorkant
IVA E-GO S5 Matgroen Voorkant

Maar wat is dan een elektrische snorfiets?

We zien in de definitie ook het woord snorfiets terugkomen en dat is dan inderdaad weer net iets anders als een bromfiets. Dat zie je niet in het uiterlijk, want beiden zien eruit als een scooter. Het grote verschil tussen elektrische bromfiets en e-scooter zit hem in het vermogen van de elektromotor. Je mag namelijk met een escooter niet harder dan 25 kilometer per uur in tegenstelling tot de 45 km/uur met de e-brommer. Er zijn echter nog een paar essentiële verschillen tussen deze twee in principe gelijk uitziende scooters: • Rijbewijs Voor een elektrische bromfiets of snorfiets heeft u een speciaal rijbewijs nodig, het rijbewijs AM. Heb je al een rijbewijs A of B, dan krijg je automatisch ook dit rijbewijs. Je moet er dus wel rijlessen voor nemen en er een praktijk- en theorie examen voor afleggen en het is 10 jaar geldig. Je moet dan een nieuw pasje aanvragen, maar hoeft niet opnieuw een examen af te leggen. • Leeftijd Net als het rijbewijs is er hier geen verschil tussen elektrische bromfiets en snorfiets. De minimum leeftijd om op één van beiden te mogen rijden is 16 jaar. • Helm Hier komen we een eerste duidelijke verschil tegen en dat is gezien de snelheid van beide e-scooters natuurlijk niet zo vreemd. Voor een e-bromfiets is de helm verplicht, voor de e-snorfiets niet. Het wordt echter wel aangeraden, al is het maar voor uw eigen veiligheid. Als je dat dan weer vergelijkt met een gewone fiets, waar je ook 25 km/uur haalt, of een e-bike, waar je zelfs harder mee kunt (hoewel ook hier de grens van 25 km/uur aanwezig is), dan zullen velen met een e-snorfiets die helm liever niet ophebben. • Kentekenplaat Zowel op een e-bromfiets als een e-snorfiets is een kentekenplaat verplicht. Ze zien er allen iets anders uit, waardoor het onderscheid te maken is. Voor een snorfiets heeft u een blauwe kentekenplaat met witte cijfers en letters nodig, voor de bromfiets een gele met zwarte letters en cijfers. Oh ja, er zijn overigens ook driewielers die onder de naam elektrische bromfiets, snorfiets of scooter vallen.