E-Scooter kopen tips

Tips bij de aanschaf van een e-scooter

In onze blog over adviezen bij de aankoop van een elektrische scooter zijn we voornamelijk ingegaan op de praktische en meer persoonlijke elementen ervan, zoals:
• Imago
• Rijgedrag
• Kosten
• Voor- en nadelen
• Informatie


Als we het over tips hebben, is het onze bedoeling wat meer duidelijkheid te verschaffen in de technische details van een e-scooter. Dit levert hopelijk niet alleen wat inside kennis op over de e-scooter, maar biedt hopelijk ook inzicht op waar je precies op technisch gebied moet letten bij zo’n elektrisch vervoermiddel.
Het zal niemand verbazen dat de zwaartepunten daarbij liggen op de motor en natuurlijk de accu, het stukje techniek dat de scooter elektrisch maakt.

De scooter en de elektrische scooter

Hoewel de scooter in een of andere vorm al enige tijd bestaat, sinds de 2e Wereldoorlog eigenlijk al, is deze tweewieler pas echt in beeld gekomen in de laatste 20 jaar van de vorige eeuw. Over het algemeen passen bromfietsen meer bij jongeren dan bij de oudere generatie. Een gewone bromfiets heeft altijd iets van stoerheid gehad, een representatie van snelheid, terwijl de scooter vooral wat oubollig overkwam en dat nog steeds doet. Vooral de manier waarop men op een scooter zit en de niet zo hoge snelheid, of op zijn minst het gevoel van bescheiden snelheid, geven dat beeld.
Daar kwam dus in de jaren 80 van de vorige eeuw verandering in en werd de scooter een heus statussymbool.

Met de huidige ontwikkelingen voertuigen elektrisch te maken, kan de scooter uiteraard niet achterblijven. Het is zelfs zo dat er leenscooters in diverse grote steden verschijnen en die zijn niet voor niets groen geschilderd.

Naast het feit dat ze een bepaald imago, maar dan wel heel ruim gezien, veronderstellen, hebben elektrische scooters of e-scooters natuurlijk een paar hele grote voordelen:
• Zoals eerder genoemd groen en dat wil zeggen dat ze geen vuile uitlaatgassen uitstoten.
• Onder groen valt eigenlijk alles wat goed is voor het milieu en dus ook geluidsoverlast. De e-scooter is haast muisstil.
• Je rijdt een stuk goedkoper, omdat elektrisch opladen veel minder kost dan het tanken van fossiele brandstoffen.
• De elektrische scooter kent in principe geen startproblemen, tenzij natuurlijk je accu leeg is.
• Er is verder veel minder onderhoud nodig.

Er zijn twee essentiële onderdelen nodig om dit alles mogelijk te maken: de accu of batterij en de elektrische motor.

 

IVA E-GO S5 Zwart Achterkant

De accu of batterij

Voor de definitie wenden we ons tot Wikipedia:
‘Oplaadbare batterijen zijn elektrochemische cellen die stroom leveren voor draagbare en mobiele apparatuur. In tegenstelling tot gewone batterijen kunnen ze worden opgeladen door er een elektrische spanningsbron op aan te sluiten, waardoor de chemische processen in de batterij zich in omgekeerde richting voltrekken vergeleken met het ontladen’.
Waar het dus op neerkomt, is dat de accu een soort pakket is waar elektrische energie in wordt opgeslagen. Als de accu wordt aangesloten op een motor, levert het deze energie af tot de accu leeg is en opnieuw moet worden opgeladen.

De meest gebruikte accu voor een elektrische scooter is de lithium-ion accu. Simpel uitgelegd werkt die als volgt: een verbinding tussen lithium en koolstof wordt uit elkaar gehaald en dat levert energie op.
Heel leuk natuurlijk , vooral als je weetgierig bent, maar welke tips voor de elektrische scooter kunnen we daaraan ontlenen?
Het antwoord daarop i,s dat je bij de aanschaf van een e-scooter goed moet letten op wat voor accu er bij geleverd wordt. Dan gaat het over de volgende eigenschappen:
• De sterkte van de batterij
• De levensduur van de accu ( nieuwe accu’s zijn best duur)
• Het aantal keren dat je de accu kunt opladen, of cycli.
• Mogelijkheid tot uitneembaarheid, zodat je de accu gewoon thuis kunt opladen
• De mogelijkheid tot uitbreiding, zodat je meerdere accu’s bij elkaar kunt plaatsen en je actieradius kunt vergroten.
Omdat de accu zo’n essentieel deel uitmaakt van de e-scooter, is het ons advies dat het geen kwaad kan zoveel mogelijk te weten te komen over de elektrische scooteraccu.

Maar wat betekenen nou precies die waarden die bij een accu gegeven worden?

Als we het over een accu of batterij hebben, zijn er drie natuurkundige termen van belang: voltage, ampère en watt.
• Voltage, weergegeven in hoeveelheid Volt
Dit is de inhoud van de accu als deze volledig opgeladen is.
• Elektrische stroomsterkte, weergegeven in Ampère
Dit is de hoeveelheid stroom die een accu per bepaalde tijdseenheid kan leveren. Bij een accu voor een e-scooter wordt Ah gebruikt, ampère/uur.
• Wattage, weergegeven in hoeveel Watt of Wh, Watt per uur
Hiermee wordt het vermogen aangegeven, oftewel de hoeveelheid energie per tijdseenheid.

Dit klinkt allemaal erg wetenschappelijk, maar wat betekent het in de praktijk?
Aangezien het voltage de inhoud van de accu aangeeft, wil dat zeggen dat hoe hoger het aantal volt, hoe langer een batterij stroom kan blijven leveren.
Dat is echter wel weer afhankelijk van de hoeveelheid stroom die de accu per uur kan afgeven, oftewel ampère per uur.
Ten derde: hoe hoger die beide eerste waarden zijn, hoe meer vermogen dat oplevert voor de motor, dus hogere waarden voor V en Ah kunnen een sterkere elektrische motor aandrijven.
Wh = V x Ah

Wat betekent dat dan voor de elektrische motor?

Een snorscooter met een 1500 W motor gebruikt bij een maximum snelheid van 25 km/uur 20 Watt/km; de bromscooter met 45 km/uur verbruikt 30 Watt/km.
Als je het voltage en stroomsterkte van je accu weet, kun je dus uitrekenen hoe lang jouw accu het uithoudt.
Een voorbeeld:
De IVA E-Go S3 E-Scooter heeft een 48 V accu met 26 Ah. Dat komt neer op een accuvermogen van 1248 Watt. Als er 20 w/km verbruikt wordt kan je dus 1248 : 20 = 62 km rijden. Overigens is dat wel onder ideale omstandigheden.

Onze tip voor e-scooters wat verder uitgewerkt:

De accu is het belangrijkste onderdeel van de e-scooter. Als je weet waarvoor je de scooter gaat gebruiken, vooral afstanden en de tijdstippen wanneer je de batterij op kunt laden, kun je dus bepalen wat je minimaal aan accu moet hebben voor jouw doeleinden.
Als je dus dagelijks niet meer dan 60 km hoeft te rijden, voor je de accu weer op kunt laden, is de IVA E-Go S3 misschien wel een, op tenminste technische basis, goede e-scooter voor jou.
We zeggen dan wel 60 km, maar dat is onder ideale omstandigheden getest. Realistisch mag je dat gerust met een derde tot een kwart terugdraaien en dan kom je op 40-45 km.