E-Brommer
De e-brommer, een brommer die helemaal niet meer bromt
Zestien jaar, zo oud moest je zijn om eindelijk je fiets in de steek te laten en je uit te leven op een brommer of bromfiets. Uiteraard kon dat alleen als je ouders zo gek waren om je een brommer te geven, of jij zelf genoeg verdiend had met een slecht betaald baantje om zelf een tweedehandsje aan te schaffen. Overigens gaat er niet alleen geld naar de brommer zelf, maar ook naar een helm, verzekering en natuurlijk benzine. Menig jongmens ziet er daardoor nog maar even vanaf en fietst zich nog een poosje rond. Voor de e-brommer geldt ongeveer hetzelfde. Ook hier moet je 16 voor zijn, en de aanschaf van een nieuwe is niet goedkoop, dus ook hier is een tweedehands een optie om over na te denken. Misschien dat je ouders er wat positiever tegenover staan, want als het dan toch een brommer moet worden, dan is zo’n e-brommer, e-bromfiets, e-scooter of e-snorfiets tenminste goed voor het klimaat.
E-brommer of e-scooter?
Als je eenmaal op zoek gaat naar een e-brommer, dan is er iets merkwaardigs aan de gang. Zodra je voor je eerste vormen van informatie een beroep doet op het internet en ‘e-brommer’ intypt, verschijnen er vooral sites en webwinkels die het over e-scooters hebben. Menig mens heeft enig idee dat er toch wel verschil is tussen beiden, vooral in design. Brommers zijn, zeg maar, van stuur naar bagagedrager ongeveer even hoog met een benzinetank in het midden. Het opstappen gebeurt dan hetzelfde als bij een herenfiets. Scooters hebben een zogenaamde lage instap, te vergelijken met een damesfiets. Veel scooters hebben ook kleinere wielen dan bromfietsen of brommers, terwijl de voetsteunen bij een brommer of elektrische brommer aan de buitenkant zitten en bij een scooter of elektrische scooter vrijwel letterlijk in het midden van het rijwiel of elektrische rijwiel. Ook de zit is wat anders, want bij de een hang je wat meer voorover, terwijl je bijzonder rechtop zit bij een scooter. En of dat allemaal nog niet genoeg is, zijn de diverse specialisten en meedenkers er niet allemaal over eens wat nou precies wat is. Zo zegt de een dat alle rijwielen met hulpmotoren, op benzine of op elektriciteit, in principe onder de algemene term van ‘scooters’ vallen. Toch worden vrijwel overal beide termen door elkaar gebruikt. Overigens is e-brommer niets anders dan een populaire naam voor e-bromfiets.
Wat maakt een e-brommer een e-brommer?
Of we het nou over e-scooter of e-brommer hebben maakt niet zoveel uit, maar er is wel een ander verschil te maken, namelijk die tussen e-snorfiets en e-bromfiets of e-brommer. Op die basis kunnen we in ieder geval vaststellen waar we het precies over hebben.
• Snelheid Een e-snorfiets mag maar maximaal 25 km/uur, een e-brommer 45 km/uur. Dit is wettelijk zo vastgelegd, hoewel menig ondernemend jongmens altijd zal proberen sneller te gaan. Gewone motorfietsen kun je opvoeren, bij e-scooters ligt dit toch wat ingewikkelder.
• Rijbewijs Je hebt voor beide voertuigen een zogenaamd AM rijbewijs nodig, waarvoor je rijlessen moet nemen en een examen moet doen, zowel theoretisch als praktisch. Dat AM rijbewijs is voor de rest van je leven geldig, maar je moet wel om de 10 jaar een nieuw pasje aanvragen. Als je al een gewoon autorijbewijs hebt, dan krijg je een AM rijbewijs automatisch.
• Helm Voor een e-brommer is de helm verplicht en dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je er 45 km/uur mee mag rijden. Voor de e-snorfiets is die verplichting er niet.
• Kentekenplaat Op alle e-scooters is een kentekenplaat verplicht, dus dat geldt voor zowel elektrische brommers(geel) als snorfietsen(blauw).
• Verzekering Je bent verplicht je e-brommer of e-snorfiets minimaal WA te verzekeren. Hierdoor ben je verzekerd als je met je e-bromfiets bij iemand anders schade veroorzaakt. Dit kun je uitbreiden naar een WA-plus (tegen diefstal, brand en dergelijke) of Allrisk (alle schades ook als je zelf de oorzaak bent)
Mag ik nu eindelijk een e-brommer uit gaan zoeken?
Natuurlijk , want je weet nu tenminste van een aantal zaken, die belangrijk zijn als je op een e-brommer gaat rijden. Overigens ben je er dan uiteraard nog niet, want de ene e-brommer is de andere niet en ook daar moet je dus op een paar dingetjes letten. Laten we dan als voorbeeld de Nipponia E-Rex nemen.
Hoeveel geld heb je te besteden?
Omdat je e-brommers is allerlei prijsklassen hebt, is het handig precies te bepalen hoeveel je uit wilt geven aan een e-brommer. Bedenk daarbij ook dat je geld kwijt bent aan bijkomende zaken als helm, verzekering, rijbewijs, maar gelukkig niet al te veel aan brandstof.
• De Nipponia
E-Rex is een mooie e-scooter met een basisprijs van €1650 en als je de specificaties leest, heb je voor dat geld een hele degelijke e-brommer. Verder is hij in 4 kleuren te verkrijgen, heeft een Bosch-motor en een lithiumaccu. Je kunt je accumogelijkheden uitbreiden naar 2 of 3 batterijen, maar daarmee gaat ook de prijs omhoog, respectievelijk naar €2349,95 en €2948,95
• Rijbewijs
De kosten voor rijlessen zijn afhankelijk van hoeveel lessen je nodig hebt. Het theorie-examen kost €51, maar dat kan meer worden naar gelang je meer hulpmiddelen als boeken nodig hebt. Het e-brommer praktijkexamen kost €208,50 en dat is best veel.
• De e-brommerhelm
De keuze hierin is te uitgebreid om een precieze prijs aan te geven. Je kunt al voor weinig geld een redelijke brommerhelm aanschaffen, maar als je voor wat meer zekerheid wilt gaan, ben je natuurlijk ook wat meer geld kwijt. Met €100 zit je al behoorlijk goed.
• Kentekenplaat en legeskosten
Hiervoor ben je €80,70 kwijt
• Scooter verzekering
Afhankelijk van de aard van je verzekering kost je dit tussen de €10 en €60 per maand. Je kunt ze vergelijken en uitkiezen op bijvoorbeeld https://scooterverzekeringvergelijker.nl/elektrische-scooter-verzekeren/
• Energiekosten
Elektriciteit is stukken goedkoper, 4 tot 6x, dan benzine en bij normaal gebruik kom je ongeveer uit op €150 per jaar voor rond de 12000 kilometer. Dat is een heel eind voor erg weinig geld.
• Onderhoud
Regelmatig onderhoud heeft absoluut nut, vooral op de kwetsbare elektronische onderdelen van een e-brommer. Kosten daarvan zijn per monteur verschillend.
• Elektrische accessoires
Het kan zijn dat je niet tevreden bent met je basispakket en dat wilt aanvullen met bijvoorbeeld een extra scooterslot art 3, een windscherm scooter, een acculader, een koffer scooter of een scooter rugsteun. Afhankelijk van je behoeften ben je daar natuurlijk ook geld voor kwijt. De aanschaf van een e-brommer is, naast de keuze van model, vooral een kwestie van budget. Laat je daarom goed inlichten over alle bijkomende zaken!